Infrastruktur för elbilar och laddhybrider

Examensarbete: Infrastruktur för elbilar och laddhybrider

Klarar våra kraftnät av den stora efterfrågan på effekter som den nya bilmarknaden kommer innebära? Hur kan bilens batteri i framtiden nyttjas som energilagringskälla för tex. en fastighet och därmed minska/stabilisera effekttopparna på elnätet. Kommunala aktörer och lokala fastighetsbolag idag satsar idag på en vagnpark som i många fall i huvudsak består av eldrivna fordon. Kommuner och till och med biltillverkare sätter upp sina egna laddplatser för att tillgodose sina invånare och kunders behov av att kunna ladda sina elfordon på sin resa genom landet. Hänger våra nätägare för elnäten med i utvecklingen?

Vad handlar ditt examensarbete om?

Mitt arbete handlar om elbilar och elnätet. Tanken är att ge en bred översiktsbild och skapa en större förståelse kring den situation Sverige är i idag med elnätet, elkraftproduktion och den tydligt ökande trenden mot allt fler elbilar. Den ökande andelen elbilar av den svenska fordonsflottan och utbyggnaden kring förnybar energi, som är mindre reglerbar och starkt väderberoende, ökar påfrestningen för det svenska elnätet. Med ett redan existerande effektproblem i elnätet för större svenska städer idag och en eventuellt större belastning framöver blir frågan hur effektproblematiken skall tacklas. Skall elnätet stärkas för att bli ännu mer robust eller går problemet att lösa på ett alternativt sätt genom nya olika tekniska lösningar och V2G (Vehicle to Grid) konceptet. Det är något som granskas kring i detta arbete.

Frågan ställs också vilken typ av energi elkraften för elbilarna skall komma från, både i Sverige och via den import som sker. Det ges även förklaringar kring elbilen och dess tekniska komponenter samt hur den står sig ställt mot andra konkurrerande tekniker likt vätgas.
 

Vad kom du fram till? 

Det finns redan idag flera saker som talar för elbilen och dess fördelar som ser till att det blir en teknik som kommer öka i popularitet de kommande åren. Vad gäller den energi i form av elkraftsproduktion som skall försörja en elektrisk fordonsflotta i Sverige idag och framöver, så räcker den elkraft som redan produceras idag för alla bilar, även om hela Sveriges personbilsflotta var elbilar. Intressant information är att redan idag producerar Sveriges vindkraft elektricitet nog för att driva alla bilar.

Effektproblematiken är redan idag ett faktum i Sverige för de större städerna som växer snabbare än vad elnätet hinner byggas ut. Det lär bli ett växande problem framöver där osäkerheten är stor kring hur mycket elnätsbolagen faktiskt hänger med. Men med ny teknik kommer också fler tekniska lösningar. Antingen stärker vi upp elnätet eller så får vi reglera det smartare med fördelad effekt över hela dygnets timmar. En rolig upptäckt är att flera av de alternativa regleringsmetoderna för elnätet testas redan idag runt om i världen och där vissa utvecklas i Sverige.
 

Vem var din handledare på Vinnergi och hur fungerade samarbetet?

Min handledare var Alexander Fransson på Vinnergi. Redan vid det första mötet kring examensarbetet som hölls ihop med Johan Gustavsson och Alexander Fransson fick jag känslan att detta var en spännande arbetsplats. Vi höll en bra samkommunikation där det kändes enkelt att kunna ställa frågor, men där jag även kunde följa Johan i yrket och för att se hur arbetet fungerade. Även Fransson var mycket tillmötesgående och snabb till svars samt hjälp då jag kom med frågor.
 

Hur kom du i kontakt med Vinnergi och varför valde du att skriva exjobbet hos oss?

Min första kontakt med Vinnergi som företag var via högskolan då vi gjorde olika företagsbesök. Redan från start fick jag ett gott intryck av Vinnergi där känslan var att här var ett företag med god arbetsanda. Genom en klasskamrat fick jag reda på att Vinnergi erbjöd olika examensarbeten via ett meet and greet möte anordnat genom en av skolans studentföreningar. Där det ena arbetet som erbjöds behandlade kring elnätet och elektrifiering av bilar. Det var ett ämne var givet för mig då jag har just det intresset, så jag sökte det direkt därefter.
 

Hur är din upplevelse av Vinnergi som arbetsplats och hur var det att skriva exjobb här?

Jag trivdes mycket bra på Vinnergi och spenderade mycket av min tid på företaget just därefter. Kollegorna är mycket trevliga och tillmötesgående och det var inga problem att ställa frågor eller prata med någon. Tvärtom så är gemenskapen mycket god och det uppmuntras till att hitta på aktiviteter tillsammans. Det gjorde att det kändes roligt att gå till kontoret och träffa sina kollegor samtidigt som jag kunde hålla ett bra fokus på mitt arbete.

Jag fick också mycket stor frihet till mitt arbete vilket gjorde att jag kunde forma mitt skrivande och mina frågeställningar efter det jag själv fann var av lite extra intresse. Det gjorde att jag även kunde komma fram till intressanta slutsatser. Att få denna frihet när man arbetar gör examensskrivandet på Vinnergi lite unikt och i samband att det är väldigt enkelt att be om hjälp när man behöver det så blir det också lättare samt roligare.

Intervju med studenten Alexander Svensson
Examensarbete 2020 Vinnergi Borås

14 juli, 2020 | Notis

Mer information inom Infrastruktur för elbilar och laddhybrider

Så minimerade Hedemora Energi reaktiva effektförluster – ny innovation från Vinnergi
Så minimerade Hedemora Energi reaktiva effektförluster – ny innovation från Vinnergi

Bild: HMI och PLC monterad i kontrollskåpet   Reaktiv effekt belastar elnäten och kan leda till straffavgifter för dig som nätägare. Nu har Vinnergi tagit fram en ny innovativ mjukvara för Hedemora Energi. Den reglerar den reaktiva effekten, ökar överföringskapaciteten och sänker kostnaderna. En smart investering för framtiden. Reaktiv effekt är som skummet på ett …

5 anledningar till att IT- och Telekombranschen behöver beteendekompetens
5 anledningar till att IT- och Telekombranschen behöver beteendekompetens

Därför kan IT- och Telekomprojekt bli mer framgångsrika med beteendekompetens Med dagens snabba utveckling och AI-teknikens framfart kan vi snart bortse från den mänskliga faktorn. Eller? Tvärtom. Genom att kombinera teknik och beteendevetenskap tar Vinnergi fram träffsäkra lösningar inom IT och telekom – gjorda av människor, för människor. Här får du reda på hur tekniktäta …

Vinnergi och Arqly ingår strategiskt samarbete för nyckelfärdig lösning
Vinnergi och Arqly ingår strategiskt samarbete för nyckelfärdig lösning

Vinnergi och Arqly ingår nu ett strategiskt samarbete för att erbjuda kunder innovativa lösningar inom byggprojektering. Partnerskapet kombinerar Vinnergis fastighetstekniska expertis med Arqlys visionära arkitektoniska insikter. Resultatet? Fullservice från start till mål, som klippt och skuret för både det lilla och stora fastighetsprojektet. Det strategiska samarbetet mellan Arqly och Vinnergi betyder att bolagen nu skapar …

Varför bygga batteripark? Här är de 3 viktigaste anledningarna
Varför bygga batteripark? Här är de 3 viktigaste anledningarna

Bildtext: Konceptbild på batteripark (shutterstock.se) Varför bygga batteripark? Här är de 3 viktigaste anledningarna Du vet förstås att energin behöver bli fossilfri. Och att sol- och vindkraft är en del av lösningen. Men vad händer när det inte blåser eller solen inte skiner? Eller när förnybar energi ger väldigt volatil energiproduktion? Då behövs batteriparker. De …

Vinnergi söker fler talanger inom fastighet i östra Sverige
Vinnergi söker fler talanger inom fastighet i östra Sverige

Johan Tillmar är ny regionchef inom affärsområdet Living. Nu söker han nya talanger till fastighetssegmentet. Vill du göra världen lite bättre? Nu stärker framtidsintegratören Vinnergi sin position inom fastighetssegmentet i östra Sverige. Till exempel genom att fokusera mer på innovation och hållbarhet, och möta kundernas behov innan problemen uppstår. Någon som ska leda arbetet är den nya regionchefen Johan Tillmar. Nu söker han dig som vill jobba i fastighetsaffären i Östra Sverige. Framtidsintegratören Vinnergi …