Välj en sida

Kompetensvalidering fibernät

Validera kompetensen hos din personal – minska felrekryteringar och höj kvaliteten

Att säkerställa rätt kompetens i din organisation är nyckeln till långsiktig framgång. Av oss får du hjälp att validera personalen. Kompetensvalidering är en strukturerad process där dina medarbetares kompetens bedöms och dokumenteras – oavsett hur kunskaperna har förvärvats. Efter genomförd och godkänd valideringsprocess får personen ett yrkesbevis för sin yrkesroll.

Fördelar med validering
Vilka roller validerar vi?
Så går valideringen till

 

Till intresseanmälan

image

Ronnie Johansson

Projektledare, Utbildare, Vinnergi

Så är valideringstjänsten förankrad i branschen

Valideringsprogrammen för fiberbranschen är framtagna av Stadsnätsföreningen och de kommunala företagens arbetsgivarorganisation Sobona. Över 20 stadsnät har deltagit i relevanssäkring och samsyn.

Läs mer om valideringsmodellen på Sobonas hemsida.

Det här vinner du på att validera din personal

Z

1. Höj kvaliteten leveranserna

När rätt kompetens är på plats ökar kvaliteten i allt ni gör. Med kompetensvalidering får du full koll på medarbetarnas kompetenser, vilket gör det enkelt att säkerställa att rätt personer finns på rätt plats. Detta stärker konkurrenskraften och gör att ni kan leverera hög kvalitet.

3. Bygg en kultur där talanger vill stanna

Ge dina medarbetare chansen att växa och utvecklas genom kunskapsvalidering. Det skapar engagemang, stärker lojaliteten och främjar intern karriärutveckling – samtidigt som det minskar personalomsättningen.

2. Minska kostnader för felrekryteringar

En strukturerad valideringsprocess identifierar kompetensbrister och minskar kostnader för felrekryteringar och ineffektiv kompetensutveckling. Genom att säkerställa att nyanställda har rätt kompetens från start, undviker du kostsamma misstag och onödig utbildning.

4. Attrahera toppkompetensen med en starkare arbetsgivarprofil

En organisation som satsar på kompetensutveckling blir mer attraktiv på arbetsmarknaden. Genom att validera och utveckla dina medarbetare visar du att du är en arbetsgivare som investerar i både människor och framtiden.

Få finansiering via Omställningsfonden

För kommunala arbetsgivare finns möjligheten att få ekonomiskt stöd från Omställningsfonden för kostnader kopplade till validering och utbildning. Läs mer om omställningsfonden här.

För vem passar valideringstjänsten?

Validering är till för alla nätbolag med tjänster enligt nedan. Inga krav på medlemskap i någon av de organisationer som medverkat i att ta fram valideringsprogrammet.

Dessa roller validerar vi:

Stadsnätsföreningen har tillsammans med Sobona tagit fram yrkesprofiler för ett antal roller inom fiberbranschen. Läs mer om yrkesprofilena på Sobonas hemsida. Vinnergi erbjuder validering inom följande:

Kompetensvalidering enligt OCN-metoden

Valideringsprocessen sker enligt den internationellt erkända OCN-metoden (Open College Network), vilket garanterar en strukturerad och kvalitetssäkrad process. Denna metod säkerställer att både teoretiska och praktiska färdigheter bedöms rättvist och objektivt. Genom att använda digitala verktyg kan valideringsprocessen genomföras effektivt och anpassas till din organisations specifika behov.

Så här går valideringen till:

  1. Teoretisk validering: Deltagarna svarar på frågor i en app eller på dator, följt av redogörelser för sina kunskaper.
  2. Praktisk validering: Bedömaren observerar och utvärderar deltagarens arbete i verkliga situationer.
  3. Bedömning: Efter varje modul går bedömaren igenom deltagarens svar och ger feedback, ställer följdfrågor och ber om kompletteringar vid behov.

Hur skiljer sig valideringsprocessen mot Robust Fiber-utbildningen?

Robust Fiber är en utbildning och kunskapskontroll inom branschens överenskommelse om en godtagbar lägstanivå för passiva optiska anslutnings- och accessnät.

Validering är en genomgång av alla relevanta kunskaper inom en specifik yrkesroll och täcker in ett bredare spektrum av kunskaper än Robust Fiber.

Intresseanmälan för kompetensvalidering