Ordning och reda på all dokumentation kring nätet
Vinnergis uppdrag
Sundbybergs Stadsnät ville ha hjälp med att strukturera upp och samla ihop sin nätdokumentation till ett centralt nätinformationssystem. I uppdraget att införa dpCom ingick kartläggning, kvalitetssäkring, digitalisering och registrering av stadsnätets olika dokumentationskällor.
Från migreringsplan till effektivisering
Vinnergi projektledde införandet av dpCom som centralt NIS hos stadsnätet. Med en tydlig plan och metodik för migreringen ledde Vinnergis dokumentationskonsulter och kundens projektgrupp genom hela införandeprojektet. I insatserna ingick utbildning av personal i systemet, även till andra delar av organisationen. Bland annat har marknadsavdelningen nu en säljkarta som underlättar när potentiella kunder hör av sig angående fiber. Efter driftsättningen av dpCom har Vinnergi gått över till att stötta förvaltningen med vidare effektivisering av verksamheten genom anpassningar och optimering av dpCom, införande av processtödjande moduler och tillägg (Organizer, Nätkollen och dpWebMap), framtagning av skräddarsydda databasrapporter samt krav- och beställstöd mot leverantör.
Kvalitetssäkrad information och ökad nätkvalitet
Idag har Sundbybergs Stadsnät ett enhetligt system som bidrar till en mer strukturerad och organiserad arbetsprocess. Informationen är kvalitetssäkrad och ger alla användare en gemensam och aktuell bild av nätet. Ett fortsatt nära samarbete med Vinnergi har också bidragit till en verksamhetsutveckling med förbättrat stöd i processerna, vilket möjliggjort tidsbesparingar, säkrare leveranser och en ökad nätkvalitet – både fysiskt och digitalt.
Fakta om projektet
Plats: Sundbyberg
Uppdragsgivare: Sundbybergs Stadsnät AB
Segment: Fibernätägare
Period: 2018-2019 (därefter har vi jobbat vidare med förvaltningsstöd på dpCom).
Kontakt Vinnergi
Namn: Tobias Stranninge
Kontor: Stockholm Alvik
Telefon: 072 223 9038
Mail: tobias.stranninge@vinnergi.se
Kontaktperson hos kund
Namn: Mikael Ontero
Telefon: 08 706 90 98