Den svenska järnvägen ska vara klimatneutral och fossilfri till 2045. Idag är runt 80 procent elektrifierad och ett nytt signalsystem enligt europeisk standard ERTMS rullas ut. Vinnergi arbetar med Trafikverket och ansvarar idag för att projektera Opto 2.0 som bland annat kommer nyttjas av det nya signalsystemet. Våra järnvägskonsulter projekterar el- och teleteknik och kanalisation. Vi har erfarna uppdragsledare, entreprenadssakkunniga och är vana vid att hantera olika typer av tillstånd. Vi är med från förstudie, systemhandling och järnvägsplan till förfrågningsunderlag och bygghandling och byggplatsuppföljning.
Få hjälp med följande inom transportsystem:
- Projektering av elnät
- Projektering av telekommunikation
- Projektering av kanalisation
- Projektering av lågspänning
- Granskning av tele, kanalisation och lågspänning
- Uppdragsledning
- Datasamordning
- Utredning och tekniskt stöd
- Administration av dokumentation och dokumentationssystem Infrasystem
- Granskning av specialtransporter
- Byggplatsuppföljning
- Interimschefer
Referens inom transportsystem
Vinnergi arbetar bland annat på uppdrag av Trafikverket för att projektera Opto 2.0. Det befintliga fibernätet som finns längs Sveriges järnväg i dag har passerat sin tekniska livslängd. För att säkerställa framtida behov uppgraderar Trafikverket fibernätet med fiberkabel som täcker dagens behov och är framtidssäkrad för ökade krav på nätkapacitet. Opto 2.0 är en del av det nya signalsystemet. Arbetet är påbörjat sedan 2018 och löper fram till 2029.