Nu kan fartyg laddas i Umeå hamn

Vinnergi hjälpte Umeå hamn i sin gröna omställning – nu finns en laddbox på plats

När laddhybriden och Ro-Pax-fartyget Aurora Botnia levererades till rederiet WasaLine hösten 2021 behövdes en laddbox vid Umeå hamn. Vi har konstruerat kraftförsörjningen till laddboxen, och nu laddas hybridfartyget Aurora Botnia mer hållbart.

Segment

Transport & Logistik

Uppdragsgivare

Umeå Hamn AB

Period

2020-2022

Entreprenadform

Utförandeentreprenad

Sjöfruskolan Umeå

Projektets resultat

  • Två anslutningar för landström med utrustning från Cavotec. Landström innebär att fartygets elsystem kopplas upp mot det system som finns på land. Anslutningarna får i sin tur ström av var sin transformatorstation (12kV/0,69kV 2500kVA) levererade av Holtab.
  • En högspänningsfördelning för att kunna mäta energi och fördelning till transformatorstationer ute på kajen, också dessa levererade av Holtab.
  • Idag laddas Aurora Botnia mer hållbart, och trafikerar sträckan Umeå-Wasa.

Projektets utmaningar

För att få laddboxen på plats behövde två olika regelverk mötas: Elsäkerhetsverket och Transportstyrelsen. Elsäkerhetsverket reglerar tekniska säkerhetsfrågor på land, och Transportstyrelsen gör samma sak fast till havs. Dessutom behövde dessa regelverk lira med de AFS-föreskrifter som styr det som görs kring exempelvis kajer, ramper eller annat som finns vid vatten.

Systemet byggdes som ett IT-system, och var på så vis inte direktjordat (vilket annars är det vanliga). Detta innebar att det fanns risk för vagabonderande strömmar genom skrov och vatten, vilket skulle ha kunnat utlösa oönskad elektrolys.

Det här fick Umeå hamn hjälp med

Kontakt Vinnergi

Namn: Rune Isaksson
Telefon: +46 70 553 0205
Mail: rune.isaksson@vinnergi.se

Vill du veta mer?

  Växel: +46101024400

Kanske är du också inresserad av: