Därför kan IT- och Telekomprojekt bli mer framgångsrika med beteendekompetens

Med dagens snabba utveckling och AI-teknikens framfart kan vi snart bortse från den mänskliga faktorn. Eller? Tvärtom. Genom att kombinera teknik och beteendevetenskap tar Vinnergi fram träffsäkra lösningar inom IT och telekom – gjorda av människor, för människor. Här får du reda på hur tekniktäta projekt kan bli mer lyckade med beteendekompetens.

 

AI har börjat ta allt större plats inom nästan samtliga branscher, inte minst IT och telekom. Bland annat har den brittiska telekomjätten BT beslutat att ge 55 000 anställda, nästan halva arbetsstyrkan, sparken för att ersätta delar av dem med artificiell intelligens.

Att AI tar en allt större plats är svårt att komma ifrån. Men det som AI kanske aldrig kommer att lära sig, eller ta väldigt lång tid på sig att lära, är att vara människa, säger Amanda Palmgren, migrationsledare på Vinnergi.

 

IT och Telekom + Beteendekompetens = mer träffsäkra lösningar

Varför är det då så viktig med beteendekompetens i tekniktäta projekt? Det är ganska enkelt. Beteendevetenskapen hjälper oss nämligen förstå hur människor interagerar med teknologi. På Vinnergi kombineras de två vetenskaperna för att anpassa information, förändringsarbete och processer till människor. Resultatet? Effektiva lösningar som verkligen passar användaren.

Vinnergis uppgift är att förstå kundens behov och försöka omsätta det i praktiken. Med det beteendevetenskapliga i ryggen är det lättare att förstå den mänskliga faktorn bakom kundens behov och ta fram en mer träffsäker lösning, säger Johan Jensen, migrationsledare på Vinnergi.

 

5 Vinster med Beteendekompetens inom IT-projekt

Ja, du har massor att vinna på att anlita konsulter som kan beteende i bland annat IT-projekt. Vi har sammanfattat några i följande fem punkter.

  1. Förståelse för människors beteende: Beteendevetenskap ger insikt i hur människor agerar och reagerar. Detta hjälper tekniska organisationer att förutspå hur deras användare – eller medarbetare – kommer ta till sig olika förändringar.
  2. Förbättrar användarupplevelsen: Om vi förstår hur människor fungerar kan det också göra produkter och tjänster mer användarvänliga, och få dem att gilla tekniska lösningar mer.
  3. Ett samspelt team som når sina mål med bravur: Beteendevetenskap kan förvandla ledarskap och teamwork till en superkraft. Genom att använda motivations- och belöningssystem tillsammans med smarta kommunikationsstrategier, kan ledarskap och teamarbete bli effektivare än någonsin. Resultatet? Ett samspelt team som når sina mål med bravur.
  4. Smidiga arbetsflöden som får dig att glänsa: Genom att ha koll på hur människor beter sig och hur våra arbetsprocesser funkar kan vi trolla fram effektivitet i vardagen. Bye-bye ineffektiva metoder som stjäl tid och välkommen till smidigare arbete.
  5. Bra arbetsmiljö och framgångsrika organisationer: Beteendevetenskapliga principer hjälper oss att skapa en arbetsmiljö där medarbetare trivs och mår bra. De som mår bra har troligen större förutsättning att utvecklas – vilket gör det enklare för en organisation att bli framgångsrik.

 

 

Därför blir kompetensen alltmer viktig

IT-projekt innebär ofta ständiga förändringar under resans gång. Här blir beteendekompetensen superviktig. Till exempel kan den skapa strukturer för att hantera informationsflödet när det kommer nya direktiv, och göra att människor enklare kan förstå och använda digitala verktyg som stöd. Särskilt när förändringen är konstant i dagens digitala värld.

Tekniken må vara grunden, men den är ändå gjord för människor av människor. Så det finns en stor vinst att kunna både IT-projekt och beteendevetenskapliga bitar som förändringsarbete, förändringsprocesser, tillgänglighetsfrågor och pedagogik, säger Amanda.

 

Du får det lilla extra

Vinnergi hjälper till exempel en stor mobiloperatör att flytta all sin kunddata ifrån ett gammalt system till en ny gemensam plattform. Här blir beteendekompetensen avgörande för ett bra slutresultat.

Med ena foten på informatiksidan och den andra på beteendevetarsidan blir du duktig på att analysera och kartlägga organisationer och projekt för att upptäcka mönster och förbättringsutrymme, då kan kunden få något lite extra på köpet, avslutar Amanda.

Vid frågor, kontakta:

Christina Yndeheim, regionchef Communicate i Syd
christina.yndeheim@vinnergi.se
+46 70 382 9888

Därför kan IT- och Telekomprojekt bli mer framgångsrika med beteendekompetens

Med dagens snabba utveckling och AI-teknikens framfart kan vi snart bortse från den mänskliga faktorn. Eller? Tvärtom. Genom att kombinera teknik och beteendevetenskap tar Vinnergi fram träffsäkra lösningar inom IT och telekom – gjorda av människor, för människor. Här får du reda på hur tekniktäta projekt kan bli mer lyckade med beteendekompetens.

 

AI har börjat ta allt större plats inom nästan samtliga branscher, inte minst IT och telekom. Bland annat har den brittiska telekomjätten BT beslutat att ge 55 000 anställda, nästan halva arbetsstyrkan, sparken för att ersätta delar av dem med artificiell intelligens.

Att AI tar en allt större plats är svårt att komma ifrån. Men det som AI kanske aldrig kommer att lära sig, eller ta väldigt lång tid på sig att lära, är att vara människa, säger Amanda Palmgren, migrationsledare på Vinnergi.

IT och Telekom + Beteendekompetens = mer träffsäkra lösningar

Varför är det då så viktig med beteendekompetens i tekniktäta projekt? Det är ganska enkelt. Beteendevetenskapen hjälper oss nämligen förstå hur människor interagerar med teknologi. På Vinnergi kombineras de två vetenskaperna för att anpassa information, förändringsarbete och processer till människor. Resultatet? Effektiva lösningar som verkligen passar användaren.

Vinnergis uppgift är att förstå kundens behov och försöka omsätta det i praktiken. Med det beteendevetenskapliga i ryggen är det lättare att förstå den mänskliga faktorn bakom kundens behov och ta fram en mer träffsäker lösning, säger Johan Jensen, migrationsledare på Vinnergi.

5 Vinster med Beteendekompetens inom IT-projekt

Ja, du har massor att vinna på att anlita konsulter som kan beteende i bland annat IT-projekt. Vi har sammanfattat några i följande fem punkter.

  1. Förståelse för människors beteende: Beteendevetenskap ger insikt i hur människor agerar och reagerar. Detta hjälper tekniska organisationer att förutspå hur deras användare – eller medarbetare – kommer ta till sig olika förändringar.
  2. Förbättrar användarupplevelsen: Om vi förstår hur människor fungerar kan det också göra produkter och tjänster mer användarvänliga, och få dem att gilla tekniska lösningar mer.
  3. Ett samspelt team som når sina mål med bravur: Beteendevetenskap kan förvandla ledarskap och teamwork till en superkraft. Genom att använda motivations- och belöningssystem tillsammans med smarta kommunikationsstrategier, kan ledarskap och teamarbete bli effektivare än någonsin. Resultatet? Ett samspelt team som når sina mål med bravur.
  4. Smidiga arbetsflöden som får dig att glänsa: Genom att ha koll på hur människor beter sig och hur våra arbetsprocesser funkar kan vi trolla fram effektivitet i vardagen. Bye-bye ineffektiva metoder som stjäl tid och välkommen till smidigare arbete.
  5. Bra arbetsmiljö och framgångsrika organisationer: Beteendevetenskapliga principer hjälper oss att skapa en arbetsmiljö där medarbetare trivs och mår bra. De som mår bra har troligen större förutsättning att utvecklas – vilket gör det enklare för en organisation att bli framgångsrik.

 

Därför blir kompetensen alltmer viktig

IT-projekt innebär ofta ständiga förändringar under resans gång. Här blir beteendekompetensen superviktig. Till exempel kan den skapa strukturer för att hantera informationsflödet när det kommer nya direktiv, och göra att människor enklare kan förstå och använda digitala verktyg som stöd. Särskilt när förändringen är konstant i dagens digitala värld.

Tekniken må vara grunden, men den är ändå gjord för människor av människor. Så det finns en stor vinst att kunna både IT-projekt och beteendevetenskapliga bitar som förändringsarbete, förändringsprocesser, tillgänglighetsfrågor och pedagogik, säger Amanda.

Du får det lilla extra

Vinnergi hjälper till exempel en stor mobiloperatör att flytta all sin kunddata ifrån ett gammalt system till en ny gemensam plattform. Här blir beteendekompetensen avgörande för ett bra slutresultat.

Med ena foten på informatiksidan och den andra på beteendevetarsidan blir du duktig på att analysera och kartlägga organisationer och projekt för att upptäcka mönster och förbättringsutrymme, då kan kunden få något lite extra på köpet, avslutar Amanda.

Vid frågor, kontakta:

Christina Yndeheim, regionchef Communicate i Syd
christina.yndeheim@vinnergi.se
+46 70 382 9888